Doelgroeponderzoek

Hulp bij energie besparen is er in principe voor iedereen die het nodig heeft. Toch hadden in 2023 nog zo’n 400.000 huishoudens moeite met het betalen van de energierekening. Een groot deel van de huurders in energiearmoede heeft een migratieachtergrond. Uit het doelgroeponderzoek van Milieu Centraal blijkt dat zij soms lastig te bereiken zijn via traditionele communicatiemiddelen en dat de Nederlandse bespaartips niet altijd goed aansluiten bij de verschillende culturele gewoonten en gebruiken.

Het doelgroeponderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders met en zonder migratieachtergrond, met (als startpunt) vier focusdoelgroepen uit niet-Nederlandse culturen. Dit zijn Nederlanders met een Turkse, Marokkaanse, Caribische en Somalische migratieachtergrond. Uit dit doelgroeponderzoek blijkt dat de Nederlandse energiebesparingstips – denk aan de verwarming op maximaal 19 graden zetten, maar ook maximaal 5 minuten douchen – niet altijd aansluiten bij de verschillende energiegebruiken, culturele waarden en geloofsovertuigingen. Daardoor kunnen Nederlanders met een migratieachtergrond zich hier niet altijd in vinden en worden deze tips vaak niet overgenomen. Ook hebben veel mensen die in armoede leven veel zorgen aan hun hoofd, waardoor het lastig kan zijn om zelf opzoek te gaan naar de juiste hulp.

“Als je vanuit de tropen met een hoge hygiënestandaard en gratis (door de zon verwarmd) regenwater gewend bent aan twee keer per dag 20 tot 30 minuten douchen, slaat een advies van maximaal 5 minuten douchen per dag de plank echt mis.”

Het onderzoek biedt veel praktische handvatten over manieren om het bereik te vergroten, maar ook hoe bespaartips wel kunnen aansluiten bij de verschillende doelgroepen.

Milieu Centraal bouwt met behulp van dit onderzoek aan een aanpak die de huurder via de vertrouwde kring (de vertrouwde omgeving) moet bereiken om energiearmoede aan te pakken. Deze aanpak testen we in het stookseizoen van 2024-2025 binnen drie verschillende pilotlocaties.

Doelgroeponderzoek

Kom meer te weten over de verschillende doelgroepen, ontvang praktische handvatten en leer hoe jouw bespaartips beter kunnen aansluiten.

Preview doelgroeponderzoek