Doelgroeponderzoek
Het doelgroeponderzoek is uitgevoerd onder Nederlanders met en zonder migratieachtergrond, met (als startpunt) vier focusdoelgroepen uit niet-Nederlandse culturen. Dit zijn Nederlanders met een Turkse, Marokkaanse, Caribische en Somalische migratieachtergrond. Uit dit doelgroeponderzoek blijkt dat de Nederlandse energiebesparingstips – denk aan de verwarming op maximaal 19 graden zetten, maar ook maximaal 5 minuten douchen – niet altijd aansluiten bij de verschillende energiegebruiken, culturele waarden en geloofsovertuigingen. Daardoor kunnen Nederlanders met een migratieachtergrond zich hier niet altijd in vinden en worden deze tips vaak niet overgenomen. Ook hebben veel mensen die in armoede leven veel zorgen aan hun hoofd, waardoor het lastig kan zijn om zelf opzoek te gaan naar de juiste hulp.
Het onderzoek biedt veel praktische handvatten over manieren om het bereik te vergroten, maar ook hoe bespaartips wel kunnen aansluiten bij de verschillende doelgroepen.
Milieu Centraal bouwt met behulp van dit onderzoek aan een aanpak die de huurder via de vertrouwde kring (de vertrouwde omgeving) moet bereiken om energiearmoede aan te pakken. Deze aanpak testen we in het stookseizoen van 2024-2025 binnen drie verschillende pilotlocaties.
Doelgroeponderzoek
Kom meer te weten over de verschillende doelgroepen, ontvang praktische handvatten en leer hoe jouw bespaartips beter kunnen aansluiten.Preview doelgroeponderzoek
Anderen keken ook op
Over Milieu Centraal en het Energiehulpnetwerk
Onafhankelijk kenniscentrum Milieu Centraal zet een grootschalig energiehulpnetwerk op om lastig bereikbare huurders te helpen met het verlagen van hun energierekening.
Vertrouwde kring aanpak
Via de vertrouwde kring rondom huurders in energiearmoede komt energiehulp het beste binnen. Daarom zet het netwerk in op de vertrouwde kring.
Pilots stookseizoen 2024-2025
Het energiehulpnetwerk test momenteel de vertrouwde kring aanpak in drie verschillende gemeenten in Nederland.